Idas utfordring

Ida går skikkelig fort på skøyter. Denne måneden gjør hun noe annet. Hun tar opp kampen mot plast. Er hun i ferd med å redde verden? 

DA5FFA82-45A0-46B3-BFD1-DEBDC33472F8.jpeg

De fleste av oss er dårlige på miljøvern. Før du protesterer, se på havet som stiger, se på hvalen som bokstavelig talt drukner i plast, og se på søppelhaugene som vokser til uante proporsjoner. 

Her finner du Ida, en sogneprest, de tre ordførerne, en lærer, Norges eneste mannlige kunstløper, et par kunstnere, og en it-konsulent.

Vi ser disse tingene, vi er ikke blinde, så vi lager oss en mening om dem, tenker noen tanker, og stiller noen spørsmål. Spørsmål som: Kan vi endre livsstilen vår så raskt som klimaendringene krever? Må vi begynne å leve slik som de gjorde i gamledager? Er det løsningen? Og hvem sitt ansvar er det egentlig? Samfunnet? Lovverket? Ildsjeler? Greenpeace? Og hva med plast? Er plast så farlig som alle sier?  

Før vi tenker tanken ut, legger vi den vekk på en hylle og fortsetter med vårt. Men, hvis vi ser nærmere på hva som ligger på den hyllen, ser vi at vi sitter inne med flere svar enn vi tror.  

 

En endringsreise

Dette har tretti innbyggere av Røyken, Hurum og Asker kommune allerede skjønt.  

Med Ida i spissen og i regi av cCHANGE, skal de over en periode på tretti dager leve med en selvvalgt utfordring – en cCHALLENGE. De har alle tatt tak i en ide, et dilemma, noe vi alle vet er skadelig for miljøet, og eksperimenterer med hvordan hverdagen blir når du faktisk gjør noe med det. De har alle lagt ut på en endringsreise.  

Utfordringen gikk av stabelen 9. april. Hvordan tror du det går med Ida og de andre i denne flokken?  

 

En flokk

Ved første øyekast har disse menneskene merkelig lite til felles. Her finner du Ida, en sogneprest, de tre ordførerne, en lærer, Norges eneste mannlige kunstløper, et par kunstnere, og en it-konsulent. Du merker fort at dette er individer som aldri ellers ville ha møttes, likevel danner de et fantastisk team. De er like mangfoldige som de er ivrige.  

Dette er ikke bare en utfordring, men også en bevisstgjøring

En av deltagerne skriver på bloggen sin at det er ’inspirerende å lese om de andre’. En annen deltager skriver, ’Det er gøy å være med på dette laget!’ Ord som spennende og motiverende går også igjen. Ord som sjeldent brukes om miljøvern. De ønsker hverandre lykke til. 

 

Fortellingene 

Det at deltagerne blogger om utfordringen sin er ikke tilfeldig. cCHANGE vet nemlig at det er gjennom personlige historier at vi skaper forståelse for hverandre og den verden vi lever i. Det er også gjennom fortellinger at vi danner oss nye relasjoner og begynner å se hvordan våre egne valg påvirker familien, arbeidsplassen, byen. . . Kanskje har vi større innflytelse enn vi tror? 

Bloggingen har også en annen funksjon: Den skaper et usynlig felleskap.  

Felleskap for deltagerne, så absolutt, men også et felleskap med resten av verden. Det betyr at selve utfordringen, hva de har valgt—bruke mindre plast, sykle til jobben, spise mindre kjøtt, plukke søppel—er av mindre betydning enn de samtalene som oppstår underveis og innsiktene og erfaringene som deles.  

 

Ringvirkningene  

Det er det som er så unikt med cCHALLENGE sitt endringsprogram.    

Sogneprest Rolf Erik Hanisch har valgt å innføre fire kjøttfrie dager i uken. Han skriver, ’Dette blir en fin anledning til å høyne bevisstheten om hva vi spiser og hvordan matproduksjon hengen sammen med jordens helse.’  

Det gir mening.  

Ida skal kutte ut plastposer. Når hun skriver at, ’Dette er ikke bare en utfordring, men også en bevisstgjøring,’ så er det et tankesett hun deler med mange.  

Det er også det som er poenget her. Å gjøre klima og bærekraft til noe helt konkret og håndfast. Bevisstgjøring fører til at vi tar eierskap. Tar grep. Tar ansvar. Noe de fremtidige innbyggerne av Nye Asker kommune så absolutt gjør. 

 

Når tankene forandres

Kutte ned på plastforbruket er en populær utfordring. Det er lettere sagt enn gjort. Ida innser at det slett ikke er lett – «Plutselig begynner jeg å oppdage ting som har gått helt på autopilot, som jeg alltid har gjort uten i det hele tatt å tenke over det». Hun er ikke alene. Kristen Strasser-Gjeldokk, pedagogisk leder fra Røyken, skriver, ’Hjelp! Dette krever at hjernen er tilstede!’ Kunstmaleren Kai Eide har plutselig glemt handlenettet. Sånt skjer. ’Det har forandret mye i mine tanker.’ 

Men gjenglemt handlenett eller ei, denne gjengen lar seg ikke vippe av pinnen. De tar sine utfordringer på strak arm. Til og med når de går på en smell (sykkelen punkterer på vei til jobb) eller når de innser at utfordringen krever mer planlegging enn de først hadde trodd (Skrekk og gru. ALT i butikken er jo innpakket i plast!), så er refrenget at bevisstheten økes og at ’vi gleder oss til læringen som kommer!’ 

Skøyteløperen Ida og de andre har nå to uker igjen av sine endringsprosjekter. Det vil komme dager som er skikkelig vanskelige og så vil det komme dager med herlig innsikt og mestring. Vi tror de vil klamre seg fast! For dette skal de greie! 

Følge Ida og de andre deltakerne på prosjektsiden til cNyeAsker.

Made possible with support from Sparebankstiftelsen DNB.

Four fantastic cCHALLENGES!

All over Norway, people from all walks of life are taking the cCHALLENGE this month!

Ajoutr un titre.png

This month we have four cCHALLENGEs running in seven different Norwegian municipalities – Hurdal, Asker, Hurum, Røyken, Fredrikstad, Sarpsborg and Trøndelag!

In all, close to 200 people are taking the cCHALLENGE this month – including six mayors, three sporting celebrities, students in the North and South of Norway, teachers, a principal, a priest, an artist, and an entire kitchen and cleaning department!

Follow their surprising and inspiring stories of success and struggle as they journey through their thirty-day sustainability experiment together:

  • cNyeAsker – We’re following 30 people  in Asker, Røyken and Hurum on their 30-day experiment with sustainability
  • cHverdagen – 16 people in Fredrikstad and Sarpsborg are going car-free for 30 days
  • cUngt Klima – 31 young people in Hurdal leading the way in climate solutions
  • Sundskiftet – A 30-day change sustainability change journey with the students and staff at Sundfolkhøgskole in Nord-Trøndelag.

Read more about the cCHALLENGE here.

lklkm.png

 

Made possible with support from Sparebankstiftelsen DN.

Ripples all the way from Norway to the USA

In March, 160 students and teachers from Rutgers University and University of Oslo took the cCHALLENGE and experienced for themselves the power they have to influence others. 

 Picture: Irmelin Gram-Hanssen

Picture: Irmelin Gram-Hanssen

I’ve gotten my roommates to join a part of my challenge by getting them to not use plastic water bottles anymore. We all went and got refillable water bottles at Walmart, it definitely makes it easier to have the people around me participating as well!
— Rutgers student

The Climate Change and Society cCHALLENGE was run as a collaborative project for the Environment and Society course in Human Geography at the University of Oslo and the Climate Change and Society course in Geography at Rutgers University. The cCHALLENGE was intended to add both experience and depth to course readings and discussions. Over the thirty days, students received emails and reflection questions that encouraged them to question their assumptions and relationship with change. The transformative program combined theory with practice, enabling each student to experience and reflect on the relationship between individual change, collective change, and systems change. 

In total, participants wrote more than 450 blog entries about their journeys, sharing some wonderful stories of change and their struggles, vulnerability and influence during the 30-day experiments. Many experienced that their ideas and actions actually do matter, and they noticed that their conversations with friends, families, and even strangers had an impact.  

What they chose to do? 

Nearly one third of the participants experimented with reducing their plastic waste, which reflects a growing awareness of the negative environmental impacts of plastic and waste. About half of the students chose challenges related to consumption, followed by food and creativity (as shown in the chart below).  

Distribution of the cchallenges.png

Some of the challenges were quite unusual, like building an electric longboard, taking pictures of nature to trigger awareness, having conversations, reading climate-sceptic news, or simply being grateful every day. 

So far so good! I have been able to promote higher recycling at work and home. Since the start of the challenge, I’ve helped the staff at work organize and separate the high amounts of recycling. I have also been promoting draft beer instead of bottled beer to help reduce the amount of bottled waste.
— Rutgers student

From ripples to waves

By blogging and reading stories posted by fellow change-makers, many of the participants started to make other changes in their daily lives. During their 30-day challenge, many of them also started to realize how influential they were, and how their actions were influenced by others. This experience revealed to the students and teachers that change is not only about them, but also about the people they interact with, whether through conversations, stories, or actions. Most of them noticed the important role played by social norms and larger systems, and experienced unexpected ripple effects. One of the take-home messages from the cCHALLENGE was that small ripples can indeed create big waves! 

Today I took some time to read around 10 people’s blogs, writing some comments, questions and ideas in response. It was great to do this, as reading many different peoples cCHALLENGE made me see even more clearly that there are really so many different aspects to climate change, and the challenge it presents to us ....  The cCHALLENGE has made me re-consider practices that are so common that they become normal.
— University of Oslo student
Vegetarians do have it difficult in buying food. So yesterday my sister and I went to the mall in Ski, and we chose to eat lunch there. And how many vegetarian alternatives did they have on the menu? Two… Soup and pasta, hurray. I have noticed the same for when I had to buy food at a gas station as well. Everything contains meat!
— University of Oslo student

 

 

 

Lofoten Watch cCHALLENGE: En folkehøgskole i bærekraftig endring

Lofoten FHS eksperimenterer med endring gjennom en 30-dagers utfordring for bærekraft. Etter tre uker har de opplevd både opp- og nedturer, og fått utforsket hvordan de selv og samfunnet rundt dem reagerer på endring i en tid hvor endring er helt nødvendig.

 Bilde: Lofoten folkehøgskole

Bilde: Lofoten folkehøgskole

De siste tre ukene har elever og ansatte ved Lofoten Folkehøgskole fått muligheten til å utfordre seg selv og egne antakelser om endring og endringsprosesser. De har valgt å gå inn i kjernen av klimaproblemet, og utforsker hvordan vi som individ og samfunn kan få til den endringen som kreves for en bærekraftig verden.

Folkehøgskole er en spennende tid for mange; man har flyttet hjemmefra for første gang, fått mange nye venner og en helt ny hverdag. Dette kan være en stor trigger for å bli bevisst på egne vaner og antakelser, bli bedre kjent med seg selv og dermed også få en god mulighet for å gjøre endringer. Elever og ansatte ved Lofoten FHS har valgt å bli mer bevisst på hvilken type endring de ønsker, og med det har 86 elever og ansatte satt i gang sin cCHALLENGE!

cCHALLENGE – et forskningsbasert verktøy for endring

cCHALLENGE er et personlig endringsprosjekt hvor deltakerne velger seg ut én endring de skal eksperimentere med over 30 dager. I løpet av de 30 dagene vil de erfare og reflektere over hvordan en endringsprosess utfolder seg og få en ny forståelse for hvordan de selv kan være med å påvirke samfunnet rundt seg. Gjennom å dele refleksjoner og erfaringer med de andre deltakerne, og med familie og venner, vil de oppleve ringvirkningene én liten endring kan ha.

 Bilde: Kick-start på Lofoten FHS med prof. Karen O'Brien. Bilde fra Lofoten Folkehøgskole.

Bilde: Kick-start på Lofoten FHS med prof. Karen O'Brien. Bilde fra Lofoten Folkehøgskole.

cCHALLENGE er et forskningsbasert verktøy utviklet av ledende forskere innen klimaendringer og bærekraftig transformasjon i Norge. I møte med klimaendringer er det mange som lurer på hvordan de selv passer inn i det store bildet: hva er sammenhengen mellom den enkeltes beslutninger, påvirkningskraft og endringer i samfunnet? Dette fins det mange ulike teorier på. I cCHALLENGE får folk selv oppleve og gjøre seg opp en mening om dette.

Et bærekraftprosjekt i Lofoten

Lofoten Folkehøgskole har lenge hatt et fokus på klima og miljø, og tilbyr elevene sine viktig kunnskap om bærekraft i tillegg til store naturopplevelser i Lofoten. Med ambisjoner om å gjøre sitt for å spare miljøet har de startet et eget bærekraftprosjekt de kaller Lofoten Watch. Gjennom prosjektet ønsker de å rette oppmerksomheten mot miljøtruslene verden står ovenfor, og hva som er mulig å gjøre lokalt for å bedre situasjonen. De forklarer det på sin nettside som at ”ved å tenke på bærekraft i hverdagen, blir det også mulig å endre eget levesett og vise andre mennesker gode eksempler på en smartere levemåte.” Det er nettopp dette cCHALLENGE kan bidra med.

Om hvorfor hun valgte å delta i cCHALLENGE skriver Pernille Landrø, elev ved Lofoten FHS: ”For min del handler det om å pushe seg litt ut av komfortsonen og bestemme seg for å ta endringen som en konkurranse mot seg selv. Jeg blir motivert av konkurransen mot meg selv, men også det faktum at de tingene jeg gjør blir mer effektive og energibesparende.” Vi kan alle gro fast i gamle vaner og mye av tiden i en hektisk hverdag tilbringer vi på autopilot. Kanskje har vi noen feilaktige antakelser om hva som er mulig å få til  av endring? Å presse seg selv til å utforske og eksperimentere kan være nettopp det man trenger for å bli mer bevisst i hverdagen.

 

 Collage: Lofoten folkehøgskole

Collage: Lofoten folkehøgskole

Hvordan endring skjer

Deltakerne fra Lofoten Folkehøgskole har vært både ambisiøse og kreative i sine valg av utfordringer. Aller mest populært har det vært å redusere vannforbruk ved å ta kortere dusjer og å redusere plastforbruk ved å ta med eget handlenett på butikken. Andre har valgt å bruke mer tid i naturen, lese mer, re-designe brukte klær og å ha et mer bærekraftig forhold til mat. I løpet av de siste tre ukene har de opplevd opp- og nedturer i sin cCHALLENGE, og fått ny innsikt i hvordan endring skjer.          

Rektor ved Lofoten FHS, Brynjar Tollefsen, deler sin erfaring fra første uke med cCHALLENGE: ”Det er egentlig ganske forbløffende hvor sterke føringer mitt valg av utfordring har lagt for dagliglivet. Nå legger vi automatisk planer for flere middager framover, og i helga inkluderte vi også lunsjene i dette mønsteret. Og dette betyr ikke at vi legger begrensninger på matopplevelsene våre, bare at vi tenker annerledes.” Som flere andre har han valgt en utfordring som går på å ikke kaste mat. De siste tre ukene rapporterer han at han har blitt mer kreativ på kjøkkenet, men også at det kan være utfordrende å endre tankesettet.

Det er nemlig ikke alltid så lett å endre seg, noe lærer Elin Tyssedalstveit har erfart gjennom sin utfordring i å bruke økologiske produkter: ”Hjernen min er jo ikke pålogga,” skriver hun på sin cCHALLENGE-profil, ”eller (den) konsentrerer seg ihvertfall om andre ting. Det går på rein automatikk. Men på kvelden går det bra, da er det ro å få. Det er en liten vekker igrunn, om alle de små detaljene i livet som bare ruller og går.”

 Bilde: Lofoten folkehøgskole

Bilde: Lofoten folkehøgskole

Ting er kanskje ikke helt som vi tror?

Én av elevene fikk i uke 3 en åpenbaring om sin utfordring: har det egentlig noe å si om vi dusjer i kaldt vann i Norge? Kommer ikke all oppvarming fra vannkraft i Norge og er dermed miljøvennlig? Dette er et godt spørsmål som kanskje har et annet svar enn man tror. Visste du for eksempel at energien vi bruker i Norge også kommer fra kull, gass og atomkraft? Dette er fordi vi er koblet på det Europeiske energimarkedet.

Når man eksperimenterer med endring kan man fort oppdage at ting ikke er helt slik som man tror når det gjelder hva som er bærekraftig, men også hvilken rolle enkeltmennesker spiller i det store klimabildet. Det er nettopp slike refleksjoner og tankeeksperiment som utforskes gjennom cCHALLENGE.

At individer og grupper velger å gå i seg selv og se sammenhengen mellom sitt eget liv, deres nærmiljø, samfunnet generelt og det store klimaproblemet er utrolig inspirerende, og vi følger spent med videre på hvordan det går med deltakerne fra Lofoten Watch cCHALLENGE.

 Bilde: Anne Lovehed v/ Lofoten folkehøgskole

Bilde: Anne Lovehed v/ Lofoten folkehøgskole

 

Dette prosjektet er en del av Klimakloke Folkehøgskoler i regi av Fremtiden i våre hender (FIVH). Lofoten Watch cCHALLENGE var ferdig lørdag 10. mars.

Art for Adaptation cCHALLENGE

What happened when 25 high school students from the António Arroio Art High School in Lisbon, Portugal explored the challenge of change through the cCHALLENGE?

qlfhflhkqflq.png

From 12 to 16 February 2018, 25 high school students from António Arroio Art High School in Lisbon, Portugal, took the cCHALLENGE. By committing to one change sustainability-related change for 30 days, the students challenged their own beliefs and assumptions about how change happens and their role in it. While they explored how and why they make a difference, the students created many inspiring stories and art works about their daily experiences doing the cCHALLENGE and their relationship with change.

Creativity and imagination are important when it comes to identifying and realizing alternatives that are both equitable and sustainable. That is why we were thrilled to have a group of art students doing the cCHALLENGE. Art can challenge current thinking on climate change and present new ways of approaching complex problems. Unburdened by the weight of disciplinary constraints, artists are often at the forefront of new thinking, and at the heart of social change.

Many more inspired works are still coming out of the project. For a sneak peak visit the Art for Adaptation website or the Instagram account.

yeryeyreyre.png

Via instagram : @luz.amais (left), @leo.norrrr (right)

We are very proud of the AFA cCHALLENGERs – they made amazing progress during the 30 days. We look forward to seeing how they use their creativity and potential to work towards a thriving future for themselves and the planet in the years to come!

Hear Karen at Klimafestivalen in Oslo

Klimafestivalen_postcard_500x266.jpg

Mange spør seg: Hva kan jeg gjøre for klima? Vel det er så mye: Du kan kaste mindre mat, du kan reise kollektivt eller du kan fly mindre. Etter hvert så er vi blitt ganske gode til å finne disse små og store endringene vi kan gjøre i egne liv. Men hva om vi ønsker å gjøre en større forskjell med våre handlinger? Hvordan gjør vi det og hvordan blir vi en større del av klimaløsningen.

Enkeltindivider betyr mye, men ikke alltid slik vi tror. Det største potensialet for endring skjer når folk føler at de har en kobling til andre mennesker og når deres ideer og handlinger får en betydning for andre. Gjennom historien er det mange eksempler hvor nettopp enkeltindivider har tent gnistene til endring. Hver enkelt av oss har dette potensialet. Det er når vi stiller spørsmålstegn ved det etablerte, deler historier, inspirer andre, skaper sosiale bevegelser og ser verden på nye måter at vi blir en større del av klimaløsningen!

I dette foredraget (under Klimafestivalen §112) vil Karen O´Brien snakke om hvilke rolle vi som enkeltindivider har i det grønne skiftet.

Når: 14:00 - 14:45, 28. jan 2018
Hvor: Vinterhagen, Sentralen, Øvre Slottsgate 3, Oslo

Arrangementer er gratis og åpent for alle! Foredraget er på engelsk. Meld deg på Facebook.

Om Karen O’Brien:
Klimaforsker og professor ved Universitetet i Oslo Karen O´Brien har jobbet med klimaendringer i over 30 år og er en internasjonalt ledende ekspert på omstilling og klima. Hun er forfatter av mange bøker og vitenskapelige artikler. I 2007 fikk hun Nobels fredspris for sitt arbeid i FNs klimapanel. O´Brien er medgrunnlegger av cCHANGE og professor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo.

Workshop: Læreplaner 2020

I 2020 blir det endringer i læreplanene. Denne workshopen utforsker hvilke muligheter dette gir for å fokusere på bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap i den videregående skolen.

Skjermbilde 2017-12-08 kl. 18.35.57.png

Tid: 9:30 – 15:00, fredag 2. februar 2018
Sted: Sentralen, Øvre Slottsgate 3, Oslo, 4. etasje, rom P1
Hvem: Tilpasset lærere og ledere i den videregående skolen, samt utdanningsledere

‘Bærekraftig utvikling’ og ‘demokrati og medborgerskap’ er blant temaområdene som får en framtredende plass i skolens læreplaner fra 2020. Tiden er kommet for å starte forberedelsene mot de endringene vi vet er på vei.

I denne workshopen vil vi ha fokus på innfallsvinkler som kan gi muligheter for dybdelæring innen temaområdene ‘bærekraftig utvikling’ og ‘demokrati og medborgerskap’. I fagfornyelsen vet vi at dette er blant de tverrfaglige temaene som vil bli vektlagt. Vi vil derfor ha fokus på tilnærminger som gir rom for faglig fordypning og refleksjon på tvers av fagene.

Klimaforsker og professor i samfunnsgeografi, Karen O’Brien ved Universitetet i Oslo, innleder dagen med et foredrag om klimaendringer og sosiale endringsprosesser. Workshopen vil presentere nye perspektiver på klimautfordringene og hvordan du som lærere kan hjelpe elevene å bli deltakende aktører i møte med noen av de utfordringene vi står overfor.

Under workshopen presenterer vi konkrete undervisningsopplegg. Disse kan du som lærer benytte i tilnærmingen til de fagovergripende temaene vi vet kommer i de nye læreplanene. Dette er erfaringsbaserte undervisningsopplegg som gir elevene muligheter til å analysere, løse problemer og reflektere over hvordan de selv kan delta aktivt for å skape en bærekraftig framtid.

Programmet for workshopen består av følgende tema:

  • Ny forskning om klima, bærekraftig utvikling og sosial endringsprosesser
  • Fagfornyelsen 2020: Læringsverktøy til bruk i tverrfaglig undervisning
  • Bærekraftig medborgerskap
  • Dybdelæring
  • Narrativer for en bærekraftig framtid

For mer informasjon kontakt Sigrun Brustad Nilsen (sigrun.nilsen@cchange.no)

 

Påmelding

Meld deg på her.
Pris: 1800 NOK (inkl. moms) for workshop deltagelse og lunsj.
Frist for påmelding: 29. januar 2018
Begrenset til 30 deltakere.

Om kursholderne

Karen O’Brien: Klimaforsker og professor ved Universitetet i Oslo Karen O´Brien har jobbet med klimaendringer i over 30 år og er en internasjonalt ledende ekspert på omstilling og klima. Hun er forfatter av mange bøker og vitenskapelige artikler. I 2007 fikk hun Nobels fredspris for sitt arbeid i FNs klimapanel. O´Brien er medgrunnlegger av cCHANGE og professor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo.

Sigrun Brustad Nilsen: Faglærer i geografi, samfunnsfag og sosiologi/sosialantropologi, Frederik II videregående skole. Sigrun har erfaring med prosjektbasert/erfaringsbasert undervisning ved Miljøforsk og er i særdeleshet opptatt av å fremme arbeidet med miljørelaterte temaer på tvers av fag i den videregående skolen.

Elin Sæther: Førsteamanuensis i samfunnsfagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning på Universitetet i Oslo. Elin forsker på utdanning for bærekraftig utvikling både innenfor lærerutdanninga og i samarbeid med videregående skoler.

Folk High Schools Workshop

In November 2017, more than 50 inspired and committed Folk High School students and teachers from around Norway attended our workshop in Oslo.

2017-11-08 14.15.22.jpg

Norway’s Folk High Schools are often called the freest schools in the world, with students (mostly aged from 18-25 years) living on campus for a year and immersing themselves in the subject of their choice with no curriculum or exams. The year at Folk High School is about learning on a deeper level – not just academically, but also personally and socially. For these reasons, we were very excited to be invited to deliver a workshop for the Folk High School students and teachers who came to Oslo recently to participate in the Climate Smart Folk High School gathering run by the Norwegian NGO, Framtiden i våre hender (The Future in our Hands).

Over the course of the day, we explored systems change, collaboration and transformations to sustainability. Creating the bright and sustainable futures we want will require deep collaboration. Our helium sticks exercise gave participants a small glimpse into the delicate balance of focus and alignment required to collaborate on even a small task.

IMG_3794.JPG

When we think about making sustainable changes, we often focus on the practical sphere – what needs to be done and measured – and what visible systems and structures need to change. Our Three Spheres framework helps participants explore other powerful factors – the less visible systems (power relationships) and the values and beliefs that drive outcomes and behaviours. Participants were encouraged to think about how they could shift unsustainable practices in their own schools via our Three Spheres of Transformation group exercise.

2017-11-08 15.40.48.jpg

We also explored the surprising impacts experimenting and committing to just one small change can have on the people and environment around us and heard about A-HA moments past cCHALLENGE participants have experienced when committing to a 30-day change experiment.

We are very grateful to Sparebankstiftelsen DNB, who have provided the financial support to develop our package of cCHANGE workshops for students and teachers. Keep an eye on our website as we roll them out in the coming months!

 

How Do I Look?

Green fashion. This topic is a big one for me. I even wrote a book about it.
You ready?

My sense of style is not the same as your sense of style.
Crazy about jeans? Be my guest!
You only like to wear dresses? Good for you.
Yoga-wear is your go-to outfit? Enjoy!
You want another sweater? Buy another sweater.

Be your own style-guru and surround yourself with clothes that you love.
Okay?

Only, that is getting increasingly harder to do.
I’ve got two words for you: fast-fashion.

Without getting into all the ugly weirdness orbiting the fast-fashion industry, I want to focus on the fact that when the main goal is to sell as many outfits as humanly possible in the shortest amount of time, things like quality and craftsmanship go out the window. The decline in quality has been rapid and under the radar.

I get how using words like craftsmanship makes me sound like an old maid, but the absence of it affects our shopping habits in more ways than you can imagine.

For instance, did you know that we now buy four times as many clothes as we did a few decades ago? And did you know we only wear twenty percent of what we buy? That’s just sad. Warmed by the glow of cheap and disposable trends, we forget to check in with our minds and ask two paramount shopping questions:

-Do I like it?
-Does it fit me?

Instead, thoughts like, ‘Animal print? Why not! I can sooo pull it off. Plus, it’s crazy cheap. I would be insane not to buy it. Maybe I should buy it in blue also? Just to be safe?’ take over and rule the show.  

You think I’m making this up? Check out your own wardrobe. How many of your clothes would you have bought again today? How many of them make your heart sing? All of them? Some of them? None of them?

Green fashion.
I’m getting to the part about green fashion now.

How and where we shop affects the health of our planet. We know that. We know that pollution is bad and sustainable energy is good. But did you know just how much the clothing industry pollutes?
Two words: fast-fashion.

On the plus side, an increasing number of brands and designers are experimenting with sustainable fabrics, adopting ethical business models, and creating environmental production lines. Yay!

Yay? Well . . almost.

Before we throw ourselves at the green fashion brands, I would like to go back to the two questions posed a few moments ago:

-Do I like it?
-Does it fit me?

When I went shopping at a wonderful ethical store, I was so blinded by the fact that my new sweater was handmade by reclaimed wool that I forgot to notice that it had an unflattering boxy shape. Wearing it I looked like Mrs. Gilmore from Gilmore Girls. That would be Emily Gilmore, not Lorelai.
So.
Annoying.

On the other hand, one of my all-time favorite t-shirts is from the fast-fashion chain H&M. This crisp white t-shirt reminds me of tailgate parties, cool summer evenings, and fun conversations with my gang. It makes my heart sing.  

So, no. I don’t think the answer is to simply shift where we shop. It’s too simplistic. Naïve. I think a more sustainable solution is to look at how we shop.

Dream with me.

What if we stopped buying clothes that we sort of liked? What if we only bought clothes that we truly loved and made us feel better in our own skin? Not only would that make us look and feel awesome, but half the pollution battle would be won. Easily.
How cool would that be?

Here are some strategic questions to help you make that dream become reality. When out shopping, pause and ask yourself:

-Do I like it?
-Does it fit me?

And . . .

-Would this make my top-ten list?
-When do I see myself wearing it?
-What else could I be spend my money on?
-Do I need it?

Need is a relative term. Let’s not argue about it. It’s up to you. Besides, I’m not here to tell you what you need, I’m only inviting you to stop buying clothes you don’t like.

My own relationship with green fashion is a living organism and it keeps evolving. Here are some things I’ve tried in the past:

  1. I went a year without shopping. It was hard, but also surprisingly rewarding.
  2. Only shop from ethical stores. Ehhh, no! (See boxy sweater story above.)
  3. Only shop at expensive stores. Expensive brands is code for quality, yes? Nooooo. My Ted Baker coat made me feel like a tree-trunk. Return to Sender.
  4. Only shop at thrift stores. Well, yes! Carbon neutral! Wide selection. Money goes to a good cause. Hello! Sign me up!

The last one is actually sticking. If you want to buy fabulous clothes without ruining the planet in the process, look no further. Plus, where else can I find clothes that cater to my need to dress like Lara from Dr Zhivago AND Lara from Billions? Shopping at thrift stores is like a green treasure hunt.

So.
What do you want to do?
What will you make green fashion mean?
Whatever model you land on, remember to only buy clothes that you truly love.
Let me say that again.
Only buy clothes that you truly love.

You’ve got this!

Until next time, Inger

PS: If you want to read about my year of not shopping, you can buy your copy here:
https://www.amazon.co.uk/How-Do-Look-Stopped-Shopping-ebook/dp/B01HSKB1CK/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1497865777&sr=8-1&keywords=inger+kenobi
PPS: If you are wondering about the state of your wardrobe, why not do a decluttering session? Grab my free decluttering book here:
https://www.ingerkenobi.com/f

Good luck!


Hosted by Inger D. Kenobi, this column is here to answer all your burning questions, big and small, about whatever is on your mind about climate change. Just email askinger@cchallenge.no, and it might be answered in the next column.

Inger D. Kenobi is a life coach and the author of the book, 'How Do I Look? The Year I Stopped Shopping?'

Bringing change home

It’s a beautiful and amazing world we live in. From my desk I look out over rolling hills and a vast blue sky. Cotswold scenery. Lucky me! 

But . . . Sometimes I’m a bit envious of the generations that walked on this Earth before us. They got to truly explore, celebrate, and enjoy this planet. We get to do all of that too, I’m not saying that we don’t, but we’ve also been given the daunting task of protecting and saving it.

Climate change is now affecting every country on every continent. Without going into all the gory details, there is no doubt that this tragedy is the direct result of human activity. Unless we take decisive action, a bad situation will soon get a lot worse.

Statements like these can feel chilling and bleak, to put it mildly. But there is hope.

In my quest to save the world from the comfort of my own home, I invite you to help me create powerful new stories, a new narrative about this time we live in that will ensure we leave a lasting legacy we can all be proud of. 

But first, let me tell you about this wedding I attended last weekend. Picture a Jane Austen-y country church, champagne reception and dinner at an estate, and all the guests milling about in fancy outfits; morning suit, kilts, evening dresses, and those crazy hats you normally only see at Ascot. In any case, I’m standing on the lawn talking to an investment banker from London. Suddenly he tells me about his dream to become a tree-surgeon. ‘I just want to do something for the planet,’ he says. ‘I love trees. And imagining being outside all day!’

In return I tell him how I want to be like Julia Butterfly, the girl who lived in a redwood tree for almost two years. Alone. On a tiny platform. 

BANKER: Why on earth did she do that?

ME: To save it from being chopped down by loggers.

BANKER: What do you mean?  Are you saying that loggers are chopping down redwood trees? Whatever for?

ME: For money.

BANKER: Well, that’s just insane.

Not only was it great to meet a fellow tree-enthusiast, but it was fun to talk about climate change in a joyful setting without being afraid of spoiling everyone’s mood. Which we didn’t, by the way.

Now, I will probably never get to live on a platform in a redwood tree, but that’s OK because my entire home is a platform for change (see what I did there?). And that’s what I want to talk to all of you about. How to use our homes as a catalyst for positive change.

Here are some easy ways to start:

Recycle

  • Turn off the lights when not in the room
  • Take shorter showers, or shower less
  • Declutter

Let me be the first to point out that none of these initiatives are as exciting or adventurous as being out on the savanna tracking and protecting lions (another dream of mine).

But that shouldn’t stop us. And here is why. 

Decluttering, for instance, is less about becoming a minimalist and more about becoming aware of what you have and how your belongings affect you. When you walk into your home, do you feel happy, overwhelmed, excited, or bummed out by what you see? Paying attention to this feeling is step one. (Spoiler alert: most people have far more stuff than they think they do, and they use only a fraction of what they own.) Step two is weeding out all the things you no longer like/need/want. Step three, and this is the best part, is that you evolve into a master sifter and selector. Here is what I mean by that. After a few rounds of decluttering, you automatically think twice about buying more stuff. Another salad bowl? Not on my watch! 

As you take stock of what you already have, you buy less stuff, and as a result you reduced your carbon footprint. Just like that! See how easy that was? Talk about a domino effect. By tackling the small stuff, we influence the bigger picture by default. And just to point out the obvious, making changes in our homes is far easier than trying to change the entire world.

That’s why I’ve never liked (or understood) the saying, “It’s just a drop in the ocean.” That sentence is the equivalent of a shrug. It’s depressing and wrong in equal measure. 

So let’s turn it around.

‘'You are not a drop in the ocean. You are the entire ocean in a drop.”

Who said that? Rumi the poet did. He sets us straight and reminds us that it’s entirely possible that we’re not insignificant little pieces in the big scheme of things. We are the big picture, we are the entire universe. What we do matters.

Over to you. What can you do in your home? How can your daily chores pave the way for a greener future? What can you change or tweak?

Let us know, because I’m always looking for new and fun ways to improve my day-to-day footprint. Together, I know we can come up with some amazing ideas.

So long!


Hosted by Inger D. Kenobi, this column is here to answer all your burning questions, big and small, about whatever is on your mind about climate change. Just email askinger@cchallenge.no, and it might be answered in the next column.

Inger D. Kenobi is a life coach and the author of the book, 'How Do I Look? The Year I Stopped Shopping?'